“Explanation can ruin art”, aldus Ben Khan. Muziek is ook kunst in zijn optiek: “It’s about emotion and feeling and intuition. You can’t explain intuition” Toch heeft hij laten weten waar zijn inspiratie vandaan komt. Het is een hele reis geweest vol met verhalen en bijzondere opnames. Zijn debuutalbum gaat op 10 augustus verschijnen.
Khan gebruikt veel geluiden uit zijn computer om zijn muziek te vormen, daarnaast heeft hij ditmaal ook gebruik gemaakt van geluiden die hij met zijn recorder heeft opgenomen. Hij is richting Kasjmir getogen, waar zijn vader vandaan komt. Zijn vader werkt in de textielindustrie, daar is het artwork van de hoes op gebaseerd. Met zijn recorder in zijn hand is hij de dagelijkse rituelen in de fabriek en daaromheen gaan opnemen. Gedeeltes van deze opnames heeft hij nu verwerkt in zijn debuutalbum, hij neemt je als ware mee op zijn eigen reis. Leuk feitje: alle instrumenten die je hoort zijn door Khan zelf bespeeld, een echte multi-instrumentalist.
Lead single ‘2000 Angels’ kent een opbouwend industrieel ritme en werkt zich naar een heerlijk refrein: “I feel it in my belly / Feel it in my lungs / Pocketful of jelly / Poison in my lungs.” De funky vibes van ‘Do It Right’ klinken alsof ze onderwater zijn opgenomen, tijdens deze hete dagen klinkt dit lekker verkoelend.
‘Monsoon Daydream’ lijkt zo weggelopen te zijn uit een Super Nintendo game uit de nineties. Lekker nostalgisch dus. De “wall of sound” kennen wij allemaal, bedacht door Phil Spector, maar een “wall of noise” is redelijk nieuw. Kahn weet deze “muur” vorm te geven op ‘Ruby’. Tussen de “ruis” hoor je hier en daar sporadische wat gitaargeluiden. Afwisseling tussen de “ruis” en de klanken van de gitaar maken dit nummer erg spannend. In het begin had ik meer het gevoel om het nummer over te slaan, te veel herrie en te weinig inhoud. Het nummer heeft een paar luisterbeurten nodig om te bezinken.
‘A.T.W.’ (‘Against the Wall’) is net zo funky en experimenteel als ‘Ruby’, maar heeft een hypnotiserende klank in het nummer zitten. ‘Fool 4 You’ heeft klanken die doen denken aan het ouderwetse inbellen om verbinding te krijgen met het wereldwijde web. Jammer dat het nummer maar 1.09 min duurt…
Er zijn niet alleen invloeden uit de computer en de reizen gehaald, ook R&B en jazz staan centraal op het debuutalbum. Dit is het beste te horen op ‘The Green’, wat mij betreft een van de betere platen van ’t album. Het klinkt lekker subtiel, maar kent genoeg experimentele geluiden die je scherp houden. Het refrein heb je binnen no-time in je hoofd zitten, het is simpelweg het herhalen van de titel van de track. Simpel en erg doeltreffend.
Een beetje soul is te vinden in de track ‘Soul Into the Sun’ en kent een lekkere beat, jammer dat hij maar 1:20 min duurt… Religie lijkt ook een rol te spelen met de track ‘Our Father’. Het is wel een zeer onrustige track, veel geluiden door elkaar heen. Weer komt de “wall of noise” om de hoek kijken. ‘Love Faded’ kenmerkt zich door veel aparte geluiden te gebruiken, de basis is in mijn optiek prima. De aparte geluiden vind ik hier iets minder passend. ‘Dntwanturluv’ borduurt nog voort op ‘Love Faded’.
Je hoort voor het eerst echte invloeden uit Kasjmir op ‘Merchant Prince’. De eerste opname van ‘Ruby’ is te vinden op, heel toepasselijk, ‘Ruby1strecording’.
Het produceren van spannende instrumentale tracks is geen makkelijke opgave, zonder woorden iets duidelijk maken is vaak lastig. ‘Waterfall’ slaagt daar wel goed in, het is een bonte verzameling van computer- en instrumentgeluiden. Zo in elkaar gestoken dat het niet gaat vervelen en je bij elke luisterbeurt weer iets nieuws ontdekt. Het laatste wapenfeit is ‘Warriors Rose’, een zeer waardige afsluiter met een relax ritme.